vrijdag 8 februari 2019

Ik heb een klacht

Klacht


Mijn nieuwe woon-werk-verkeer route gaat via de N339 Laren-Deventer.
Ik was voor deze weg gewaarschuwd door meerdere mensen.

Het valt echter erg mee. De meeste automobilisten en buschauffeurs passeren mij keurig op gepaste afstand. Sommigen komen helaas te kort achterop mijn fiets rijden, tijdens hun inhaalmanoeuvre.
Dit is erg gevaarlijk, want dan word ik enorm verblind door hun felle koplampen in mijn spiegels.

Dan zijn er ook nog idioten die willen weten wát daar voor hen rijdt en die gooien hun volle licht erop.
Tja, dan zie ik dus echt niets meer. Tegenliggers trouwens ook niet.

Het gevolg hiervan is dat ik uit puur zelfbehoud bovenop de witte streep rijd die het grijze en rode wegdek scheidt. Het rode gedeelte wordt ook wel de fietssuggestiestrook genoemd. Het kan pertinent geen fietspad zijn, want iedere automobilist rijdt er ook op. Op een echt fietspad is dit namelijk streng verboden.

Aangezien het dus niet echt een fietspad is, mag ik ook gewoon op het grijze gedeelte rijden.
De N339 is zo breed dat ik altijd zonder problemen ingehaald kan worden. Het betekent echter wel dat het gemotoriseerde verkeer soms even het gas moet loslaten en achter mij moeten blijven rijden, voordat ze mij kunnen inhalen. Dit hoeft echter alleen maar als er tegenliggers zijn.

Voor sommige testosteronbommetjes is dat natuurlijk wel even lastig, want ik rijd in de weg. Zou ik echter gewoon keurig volledig op het rode gedeelte gaan rijden, dan kunnen ze mij nog niet inhalen. Behalve als ze zich tussen de tegenligger en die idioot in die maffe fiets wringen, dan kan het wel. Nou ja, eigenlijk niet dus. Om op die manier ingehaald te worden door een voertuig dat sowieso meer dan 1000kg weegt, is niet iets dat ik andere mensen gun. Het zou prettig zijn als de politie ook op dit soort verkeersgedrag zou letten.

De busverbinding tussen Deventer en Borculo wordt verzorgd door Arriva. Dit is lijn 56.
Ik heb echter de indruk dat er bij Arriva een paar chauffeurs rijden die hun rijbewijs bij een potje pindakaas hebben gekregen. Ze rijden enorm hard. Soms wel >75km/u, terwijl er een maximum snelheid van 60km/u op dit gedeelte van de N 339 geldt. Er wordt door hen getoeterd, erg krap ingehaald en ik ben gewoon simpelweg gesneden en bijna van de weg afgereden.

Hieronder mijn 3 klachten en dan ben ik heel kritisch geweest, want er waren meer voorvallen.

De eerste twee klachten heb ik via Twitter verstuurd. Van een paar LOL-leden heb ik in het verleden begrepen dat ze zo vaker dit soort problemen onder de aandacht brengen. Ik heb echter veel te weinig volgers om op die manier iets voor elkaar te krijgen, want er werd niet of nauwelijks op gereageerd.
De derde klacht is via een formulier op de website van Arriva verstuurd.


Klacht 1
Maandag 07/01 om 17:20uur word ik door één van jullie chauffeurs van de weg/het fietspad afgetoeterd. Locatie: N339 Deventer-Borculo - net voor halte: De Drie Kieften Ik rijd keurig met mijn linkerwiel voorwiel op de witte streep van de fietssuggestiestrook.

Klacht 2
Vandaag 18/01 word ik om 09:55 door een chauffeur van jullie gesneden na een inhaalmanoeuvre. Ik reed van Harfsen - Epse. Waarschijnlijk had de beste man niet in de gaten dat ik ruim 35km/u reed en ging hij na het inhalen van een fietser redelijk vlot weer naar rechts.

Klacht 3
Onderwerp:
Personeel (Klacht / Manier van rijden)

Ik heb nu voor de derde keer een klacht over een chauffeur die op lijn 56 van Borculo naar Epse rijdt.
Vandaag 5 februari om 07:20uur tussen de Mashutweg en de Heideweg werd ik op hoge snelheid ingehaald door deze bus. Dit keer hield de chauffeur voldoende afstand tussen de bus en mij, maar de tegenligger (automobilist) moest echt volledig op de rode fietssuggestiestrook gaan rijden. Er zat niet veel ruimte meer tussen de bus en de tegenligger.
Mijn vorige twee klachten heb ik via twitter verstuurd. Er is wel op gereageerd, maar er wordt niet meer op teruggekomen. Vind ik wel jammer.
De eerste keer werd ik van de weg afgetoeterd door de chauffeur en de tweede keer werd ik echt gesneden.

Ik rijd in een gestroomlijnde driewieler.

Hun reactie:
Op 5 februari 2019 ontvingen wij uw klacht. Hieronder leest u onze reactie.

Wij vinden het bijzonder vervelend dat u meerdere malen een slechte ervaring hebt gehad met onze buschauffeurs. Wat u omschrijft is zeker niet het visitekaartje dat wij willen uitstralen naar onze reizigers en medeweggebruikers. Wij bieden u dan ook onze oprechte excuses aan voor dit ervaren ongemak. Wij hebben uw signaal doorgestuurd naar de teammanager van de vestiging Groenlo (daar hoort lijn 56 bij). Deze geeft aan te zullen uitzoeken wie hier gereden heeft en een gesprek aan te gaan met deze chauffeur. U mag er vanuit gaan dat dit op gepaste wijze wordt afgehandeld. Alle meldingen met betrekking tot rijgedrag en houding van personeel nemen wij uiterst serieus. Wij willen u dan ook bedanken dat u de moeite neemt om dit bij ons te melden.

Helaas krijgen onze collega's Social media niet altijd een terugkoppeling. Zij sturen wel alles door naar de verantwoordelijke afdeling. Als u het fijn vindt om dit soort terugkoppelingen, als in deze mail, te ontvangen dan kunt u dit contactformulier gebruiken voor meldingen. Dan krijgt u altijd een reactie van ons terug. Wij hopen dat dit de laatste minder goede ervaring met onze chauffeurs is geweest.

Conclusie
Ik heb geen idee of er al gesprekken zijn geweest, maar (even afkloppen) er zijn tot nu toe nog geen nieuwe incidenten geweest.
Wel met gewone automobilisten, maar niet met buschauffeurs. Wat mij ook opvalt is dat er nog nooit een vervelend voorval met chauffeurs van vrachtwagens is geweest. Die laten op tijd het gas los, houden keurig afstand en halen netjes met meer dan voldoende tussenruimte in.
Echte beroepschauffeurs dus.



LOL   06-01-2019 en 03-02-2019

Gelukkig hebben we de foto's nog.


 Naar Zutphen

 Vertrek

 Plaspauze

 Tot en met Beekbergen heb ik meegereden.


 Na ruim 70km weer thuis. Het achillespeespootje heeft zich redelijk goed gehouden.
Ik heb maar twee dagen flinke pijn gehad, daarna werd het iedere dag beter.
Nu op de vijfde dag gaat het weer goed genoeg.
Vandaag was de fysiotherapeut tenminste erg tevreden.



Winter





 Tot de volgende keer maar weer.






19 opmerkingen:

  1. Vervelend Wim! Zo'n dikke bus in je nek of vlak naast je is gewoon niet prettig. Ik moet zeggen dat ik over het algemeen op de trike en in de Mango voldoende ruimte krijg maar soms heb je inderdaad van die "testosteronbommetjes" ertussen zitten... Overigens werd ik tijdens de Elfstedentocht ook meermaals gesneden door een peloton van die lycra haantjes die veel te kort inhalen. Maar dat is een andere discussie.
    Ben benieuwd of je op de langere termijn verbetering zult merken bij Arriva!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik krijg ook in 95% van de gevallen voldoende ruimte.

      Het ging mij dit keer om die 5%.

      Verwijderen
  2. Tja, buschauffeurs....Breek me de bek niet open! Het zijn hier in Noorwegen met afstand de grootste hufters die rondrijden, inderdaad zoals je beschrijft, te kort langszij inhalen, snijden, en ook nog tegenliggers tot stoppen dwingen omdat ze inhalen op een moment dat het gewoon niet kan......
    Ik moet eigenlijk gewoon met een camera gaan rondrijden en de beelden naar hun leiding sturen, misschien helpt dat......

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het kan nog beteren als je er vaker fietst.
    Dat is mijn ervaring Bredabaan Brasschaat - Wernhout.
    De 1e keren was het een battle tussen velo en bus. Langzaam ontstaat respect. Als het mogelijk is, ga ik ga iets naar rechts zodat de bus er langs kan. En omgekeerd blijven de bussen nu achter mij rijden als ik 38-40 km/h door Braken rijdt. De chauffeur verliest daar slechts 10 seconden mee, want hij moet toch naar de centrale overstaphalte daar. En de buschauffeurs lijken er ook van te genieten om bij elke halt weer die banaan voorbij te zien komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat er sprake kan zijn van gewenning kan ik mij eigenlijk wel voorstellen. Ga ik vast ontdekken.

      Verwijderen
  5. Ergernissen heb je overal. Zowel jij als velomobiel bestuurder als diverse automobilisten en andere bestuurders. Niemand rijd 100% vlekkeloos. En iedereen maakt wel eens een inschattingsfout.
    Als je verblind word omdat iemand wil weten wat er aan komt dan moet je gewoon terug schijnen. Meeste betere lampen hebben gewoon een afstandbediening en voldoende Lumen om te signaleren. Lijkt me niet heel erg. Daarbij is ook zo dat de achterkant van een velomobiel heel smal is en men vaak denkt dat de voorkant ook zo smal is omdat ze er totaal geen idee van hebben.

    Ik zou me er niet heel druk om maken .
    Veel mensen vergeten ook dat bijna alle ongelukken vanaf de achterkant veroorzaakt worden.

    Investeer gewoon in een goed achterlicht zoals een garmin varia of een lupine rotlicht met rem en radar functie dat bespaard een hoop ergernis. Daarbij heeft ook niemand een idee wat jouw snelheid is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is mijn verlichting:

      Lezyne Led Micro Drive achterlamp

      Lezyne Zecto Drive achterlicht

      IQ-X 150lux koplamp inclusief verstelling van binnenuit

      Lezyne Macro Drive 1100XL koplamp


      Ik heb dus al geïnvesteerd in goede koplampen en achterlichten.

      Ik verwacht gewoon ander rijgedrag van professionele chauffeurs.

      Verwijderen
    2. Oh ja, uiteraard heeft mijn DF ook nog gewoon het normale achterlicht dat standaard gemonteerd wordt.

      Ik heb dus 3 koplampen en 3 achterlichten.

      Verwijderen
  6. Dan snap ik niet dat je verblind word als iemand schijnt. Ik schijn altijd even terug en die felle lampen zijn dan snel uit. Die zecto en micro drive heb ik ook gehad. Maar dat vond ik maar bar weinig. Daarbij vind ik van die macro drive de lens niet heel breed schijnen.

    Prima dat jij dat goede fietslampen vind.

    Maar jij verwacht iets van iemand die vaak niet op de hoogte is van het reilen en zeilen van een velomobiel. De een rijd er 40 km/h mee de ander krap in de 20. En iemand anders moet dan maar kunnen ruiken hoe hard iemand rijd.

    Je vraagt iets wat niet mogelijk is. Hij kan je niet zien.. dus je niet aankijken als hij achter je rijd. Zeker niet met een racekap erop. Hij weet ook niet of je hem gezien hebt. Je bent dus gewoon. Blind voor anderen.

    Dit is hetzelfde als je een auto hebt waarvan alle ruiten geblindeerd zijn.

    Daarbij maakt het niet uit wat je bent een brommobiel of velomobiel je rijd trager dan de toegestane snelheid en dat wekt irritaties op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat veel aannames. Ongeacht mijn lampen kan ik uiteraard nog steeds verblind worden door de verlichting van een auto.
      Die Micro Drive geeft zo extreem veel licht dat ik mij bijna niet kan voorstellen dat we het over dezelfde lamp hebben. Bekenden die mij wel een sachterop zijn gekomen, verklaren allemaal dat mijn achterverlichtng ongelooflijk goed zichtbaar is. Zelfs al op honderden meters afstand.

      Ik verwacht van niemand dat hij/zij op de hoogte is van het reilen en zeilen van een vm. Ik heb trouwens geen idee wat je hiermee bedoelt. Wat mijn snelheid is is trouwens nauwelijks relevant voor de afstand tussen de auto/bus en mijn vm, tijdens het passeren.

      Natuurlijk kunnen de andere weggebruikers mij niet zien. HET IS NAMELIJK DONKER.

      Het is ook niet relevant of hij weet dat ik hem heb gezien en hoezo ben ik blind voor anderen. Ik begrijp echt niets van deze reactie. Ik fiets trouwens nooit met de racekap. Wederom een aanname dit niet correct is.

      Ik wek irritatie op omdat ik met veel harder dan de gemiddelde fietser op het fietspad rijd?

      Verwijderen
    2. Nou weet ik weer wie je bent. Jij bent diegene die is 'gebanned' op ligfietsers.nl.

      Verwijderen
    3. En dan die d/t fouten! Schele hoofdpijn van...

      Verwijderen
  7. Dat ik gebanned ben dat kan me heel weinig interesseren. Het valt gewoon op dat veel ligfietsers altijd wat te zeiken hebben. Alsof ze een alleen recht hebben op de fiets. Het valt me ook op dat jij mijn reacties niet heel goed leest.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het niet goed lezen van reacties is dus blijkbaar wederzijds.

      Ik heb nu 3x een behoorlijk heftige ervaring gehad met zo'n gigantische Arriva bus.
      Dat ding torent enorm boven mij uit en ik ben in dit geval dus extreem kwetsbaar.

      Het is een 60km-weg met een te smal grijs middengedeelte, zodat auto's altijd op de rode fietssuggstiestrook moeten gaan rijden om elkaar te passeren.

      Als ik daar rijd, ongeacht op wat voor een fiets, dan moeten automobilisten achter mij gaan rijden als er een tegenligger aankomt. Wringt zich dan zo'n gigantische bus zich tussen mij en de tegenligger, dan heb ik een klacht.

      Ook de andere twee klachten zijn zeker gegrond en ik heb zeker niet zomaar iets te zeiken. Ik heb ook nergens beweerd dat ik een 'alleen recht' of zoiets zou hebben.

      Ik reageer duidelijk op jouw reactie en ik heb het goed gelezen.

      Verwijderen
  8. Dat "testosteron bommetjes" is in mijn ervaring niet juist. Het meest "agressieve" rijgedrag zie ik vaak juist door dames. Maar wellicht is het aggressief niet de juiste beschrijving maar opgefokt of nog eerder haastig of een combinatie van die twee. Bumperen , inhalen waar dat echt niet kan en gevaar oplevert voor de tegenliggers en diegene die gesneden wordt enz enz.

    Bij een snelheidscontrole gevraagd door bewoners van mijn wijk omdat men zo hard reed bij de school bleken vrijwel alleen moeders op de bon te zijn geslingerd.....haastig kind wegbrengen en vroooeeem op tijd zijn voor werk !! Is niet hun schuld, maar die van de maatschappij die ze daartoe dwingt.

    Buschauffeurs waar ik woon zijn niet zelden ook dames. Schijnt kennelijk goed te combineren te zijn met zorg voor kinderen, of werken in deeltijd. Dames kunnen vaak netter en comfortabeler rijden maar hebben wetenschappelijk vastgesteld gemiddeld een minder goed ruimtelijk inschattingvermogen. Bij buschauffeuses die heel goed kunnen rijden komt dat pas naar boven als de manager op hun nek zit met te strakke tijdschema's en het niet gunnen of te kort inplannen van (plas)pauzes. Dan krijgen ze haast en MOETEN ze scheuren met alle gevogen van dien. Ik weet dat omdat ik een "treinchauffeur" was en ook belachelijke tijdschema's moest rijden met pas na 5 uren een (plas) pauze door capriolen van krankzinnige managers. Alleen hinderde dat niet andere weggebruikers....

    Ik doe niet aan negatieve of positieve discriminatie. Ik erken wel de verschillen en de gevolgen daarvan. Dames zijn vaak drukker en haastiger in het verkeer, nemen onbewust risico's. Mannen vaak agressiever in het bewust nemen van risico's Resultaat is hetzelfde, oorzaak is anders.

    Als je vaak door haastige bussen in de kant wordt gedrukt, klaag dan over het gedrag van hun manager, niet over de chauffeur. Geldt eigenlijk ook voor de haastige mamma's op de weg. Waarschijnlijk ook voor een hoop pappa's.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, mooie bijdrage.

      Ik zie echter vooral mannetjes achter het stuur. Als het echt donker is, dan kan ik het uiteraard niet zien ;-)

      Verwijderen
  9. Verder naar links rijden, elke indruk dat er ruimte is wegnemen.

    En blijven klagen bij zulke lompe inhaalacties ja.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. herkenbaar verhaal , en ook dat verblinden is een probleem met al die suv stijl auto's met led lichten ( of de niet gelimiteerde speed pedelec die vlak achter je aan rijden met hun lamp recht in je spiegels ( ja een klacht over een fietser met verlichting ;) ) .in verband met het inhalen is je plaats opeisen op de baan zowat het veiligste wat je kan doen .alle verwijten dat je in de goot moet met je klé"!è§te fiets ten spijt :). en juist voor en na schooltijd zijn de overspannen moeders idd veruit het ergste https://youtu.be/7MTc6eGXc2U

    BeantwoordenVerwijderen