dinsdag 27 september 2011

Garmin GPSmap 60CSx en gratis GPS OpenFietsMap

Zondag heb ik een nog zo goed als nieuwe Garmin GPSmap 60CSx  gekocht.
Inclusief de originele verpakking, handleidingen, kabels, (RAM)fietsstuursteun, zuignapmontagesteun voor de auto, autolader, navigatiesoftware op microSD kaart en DVD, veel documentatiemateriaal, enz, enz.

Ik was al een tijdje Marktplaats in de gaten aan het houden, ik had Casper (van LOL) en Wim Schermer al om advies gevraagd en op de zondagochtend dat ik eigenlijk meer dan 200km zou gaan rijden voor een veel eenvoudiger GPS-apparaat, kreeg ik via de mail toch een berichtje over dit apparaat. Dit is ook eigenlijk de GPS die ik het liefst wilde hebben. Tenminste van de betaalbare kandidaten.......;-).......en ook niet geheel onbelangrijk: voor deze GPS hoefde ik maar ruim een half uurtje te rijden.

Via via kreeg ik de tip om gebruik te gaan maken van de gratis OpenFietsMap.
Ik vind mijzelf een behoorlijke digibeet, maar dit is zelfs mij gelukt. Je gaat naar de download pagina, je stopt een microSD kaart in je computer en je drukt op "Installation". Dit gaat allemaal probleemloos. Daarna stopte ik het SD-kaartje in de GPS en jawel hoor.........niets..........geen kaart gevonden, zegt dat ding .......dat heb ik weer, denk ik dan altijd. Volgens mij denkt iedereen dat trouwens.
Toch nog weer iets beter gelezen en dan zie ik het opeens staan bij de "Tips & Tricks" onder het kopje "Aanwijzingen voor de installatie": Kopieer het bestand gmapsupp.img naar een garmin map op de micro SD kaart. Cruciaal bleek dus "garmin map" te zijn. Snel een mapje "garmin" op de SD-kaart gemaakt en jawel hoor, zo simpel kan het soms dus zijn. Nu "ziet" mijn GPS het gratis kaartje opeens wel en ik zie op het beeldscherm dat ik inderdaad gewoon thuis ben.

Toevoeging 28-09-2011:
Zojuist via de post een steuntje voor de GPS van Derk Thijs ontvangen. Ik had Derk gemaild of hij misschien zou willen meedenken over een creatieve oplossing voor de plaatsingsplek van de GPS. Laat hij nou net een steuntje voor de Garmin GPSmap 60CSx  op de plank hebben liggen......tja, toeval bestaat niet. Het moest gewoon zo zijn. Ik ben blij, want de GPS zit nu echt super netjes en strak op de roets.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten