vrijdag 8 juni 2012

Durano versus Primo

Afgelopen zondag zat er dus opeens die scheur in mijn voorband. Thuis gekomen blijken er na goed inspecteren best wel veel scheurtjes in de voorband te zitten.

Dit is een Primo Black Comet kevlar reflect, maar dan dus zonder de kevlar.........:(

De achterband is ook een Primo, maar dan een 40-559 met kevlar en met reflectie.

Na het bestellen van de echte Primo Black Comet kevlar reflect bij Derk Thijs dacht ik dat het probleem snel opgelost zou zijn. Dus niet.

Wat kwam er namelijk uit de doos die al na 2 dagen bezorgd werd. Juist, niet de band die ik besteld had.

Die blijkt Derk niet meer te hebben :(
Staat nog wel op zijn site, maar is op dit moment dus niet verkrijgbaar.
Ook M5 heeft dit bandje op dit moment niet in huis. Zij hebben trouwens wel de 26mm versie; met kevlar en met reflectie :)

Toen ik de vorige keer bij Derk in Middelburg was, had ik al een reservebandje meegenomen. Thuis zag ik eigenlijk pas dat er geen reflectie op zat. Oké, dat is wel overkomelijk. Dat er geen kevlar in zat, wist ik natuurlijk wel. Dat had Derk wel verteld. Dit vond ik toen nog geen probleem, omdat ik op dat moment tot volle tevredenheid met zo'n zelfde band aan het rondrijden was. Zonder problemen welteverstaan.

Het punt is dat ik nu dus 3 dezelfde voorbandjes heb. Zonder reflectie. Oké, dat vind ik niet zo erg. Maar ook zonder kevlar. En dat vind ik na die scheur van afgelopen zondag toch niet zo leuk meer.


Ooit had ik in een Tweet van Maas-Maarten gelezen dat hij Durano's ging proberen. Later heb ik ook gelezen dat hem die wel goed bevielen.

Via Twitter laat hij mij, na vragen van mijn kant, weten dat met de Durano's de afstelling van het spatbord minder kritisch is. Ze zijn tenslotte 7mm smaller dan de Primo's. Dit vind ik wel een positief punt.
Hij laat ook nog weten dat het rubber van de Durano's harder is, maar dat de wangen weer soepeler zijn. Zijn tip is om ze goed op druk te houden. Hij vindt dat ze comfortabeler voelen dan de Primo's op dezelfde druk.
De bandenspanning mag tot 115 psi/8 bar. Ik houd van harde banden :)
De Primo's 35-451 mogen op 85psi, dat is ongeveer 6 bar.

Ik hoor/zie/lees eigenlijk alleen maar positieve punten en het gaan dus Durano's worden.

Dus via Google gezocht. Bij de Hollandbikeshop.com zijn ze al goedkoop met dit bandje. Daar vragen ze er €22,95 voor. Na nog iets langer zoeken, zie ik ze ook bij fietsbandonline.nl staan voor €17,60. Dit is echt heel goedkoop.

Ook de Kojak 35-406 is voor datzelfde bedrag bij deze zaak te koop. Dit lijkt mij voor veel ligfietsers trouwens wel interessante informatie. Volgens mij rijden er toch redelijk veel mensen op Kojaks.

Bij fietspunt.nl kost ditzelfde bandje bijvoorbeeld €33,95. Dat is gewoon bijna het dubbele. Het loont dus echt om soms iets verder te zoeken. [Rectificatie: dit blijkt een vouwband te zijn en dat is dus niet vergelijkbaar.]

Dat heb ik dan ook gedaan en dan blijkt iemand 3 Durano's 28-451 op Marktplaats aan te bieden. Ze hadden onder zijn Handbike gelegen en hij had er 3x mee gereden. Dus nog zo goed als nieuw. En dat voor €40,-.

Ik heb ze vandaag in een keurige doos ontvangen. Al die kleine rubberen friemeltjes zitten er zelfs nog op. Deze banden zijn echt nog zo goed als nieuw. Het blijft een gok om te kopen via Marktplaats, maar dit keer heb ik goed gegokt.
Nu heb ik dus Durano's voor €13,33 per stuk. Daar kan zelfs fietsbandonline.nl niet tegenop.....;)


Gelukkig kan ik de Primo's gewoon terugsturen naar Derk. Volgens hem rijd je weinig lek met Primo's. Na de scheur van afgelopen zondag ga ik toch eerst een tijdje iets anders proberen. Misschien komen er wel weer een keer Primo's op het voorwiel, maar dan wel met kevlar. Die heb ik tenslotte ook als achterwiel.

9 opmerkingen:

  1. Ik rijd nu al 6246 km op Durano's zonder noemenswaardige lekke-band-problemen. Goede keus Wim.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed om te horen.

    Zo'n klapband is namelijk niet goed voor het vertrouwen in een band.

    Het zal je maar gebeuren, terwijl je net lekker met 40+ door een bocht heen knalt. En dat dan letterlijk de band knalt...:(

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Wim,

    Op mijn RaptoBike liggen ook Durano's (28-406 en 35-559), al kort na het prille begin, zo'n 5.000 km geleden. Prettige harde banden voor messcherp sturen en strak rijden op de lage racer.

    Niet lek mee gereden, op... een klapband na vanwege een onopgemerkt gemeen gat in het fietspad.

    Wel een keer mee onderuitgegleden in een natte bocht. De hoge banddruk is daar mede debet aan geweest, vermoed ik.

    Groet Marc

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb oop de racefiets zeer goede ervaringen met Continental Grand Prix. Collega racers met durano's hadden juist veel lekke banden. Tests van onder andere Fiets wijzen uit dat die continentals erg goed zijn, maar dat wist ik natuurlijk al. Niet geschikt voor de Quest, want heel erg smal en niet comfortabel, hoewel... ze zijn in 20 inch verkrijgbaar. Wellicht toch eens proberen, maar ik heb nu een voorraadje Kojaks die eerst op moeten. Trouwens, die liggen er al bijna 8000 kilometer op, zonder lek!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Marc: ja lekker leuk, weer een klapband...:(

    @Casper: de Durano en de Kojak hebben dezelfde lekbescherming en hetzelfde EPI-getal. Die zouden dan toch enigszins vergelijkbaar moeten zijn. Helaas gaat de Kojak niet passen op de Roets. Het is een 406 maat en je weet het hè, ik heb die rare 451 eronder liggen. De Continental Grand Prix is trouwens wel te koop in de 451 maat. Moet ik die hierna maar eens proberen. Nou eerst 3 Durano's opmaken...:)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Interessante vergelijking. Zeker ook omdat er weinig verhalen bekend zijn van banden testen met open liggers en m.n. roeifiets.
    Ik verbaasde me al over de bandenkeus van Derk. In ligfietsland zijn we al jaren geleden van dit type afgestapt. Moeilijk of niet (meer) verkrijgbaar. Wel een snelle band. Derk had kennelijk nog grote voorraad liggen die nu dus ook opraakt.
    Marloes roets er ook probleemloos mee rond. Ze verbruikt meer aandrijfkabels dan banden ;-)

    Durano's vind ik niet zo fijn, maar ik ben zeker niet maatbepalend. Mijn sporing was niet goed en ze waren tot 9 bar opgepompt. Spijkerhard dus. Niet prettig voor dagelijks gebruik op klinkerwegen.
    Denk eraan dat je binnenband ook dunner moet, of niet? Anders komen er vouwen in bij het omleggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Theo: Heeft Marloes al wel de dikkere dyneema kabel?

    Ik vind een 451 wiel mooier onder een fiets staan dan een 406. Het scheelt toch echt best veel. Op papier maar 4,5cm, maar leg ze maar eens boven op elkaar.

    In verband met het spatbord kan er geen dikke voorband op de Roets. Is eigenlijk wel jammer, want vering heb ik ook al niet.

    De 35-451 van Primo is eigenlijk ongeveer 30mm. De Durano is dus maar 2mm smaller. Dat scheelt te weinig voor andere binnenbanden...:)

    Toen ik gisteren mijn Primo voorband verwisselde, viel het mij op hoe ontzettend veel steentjes en scheurtjes er in het loopvlak zaten. Ik ga in de toekomst toch weer meer steentjes pulken.

    Mijn achterband stond verbazingwekkend genoeg opeens ook leeg....:(....de binnenband was lek bij de afdichting van het ventiel. Ik heb dus maar meteen de buitenband ook vervangen, want die zat ook al vol met scheuren en steentjes. Die steentjes kunnen er natuurlijk wel uit. Maar ik was toch bezig...:)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Wim: heb je op de binnenband om het ventiel heen een lekbescherming liggen bijv. zoals op deze foto? Een uitgeknipt stukje oude binnenband met een geponst gaatje in het midden waar je het ventiel doorschuift. Simpel en erg effectief.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Marc: dat zou denk ik niet geholpen hebben, want de luchtbelletjes kwamen echt langs het ventiel omhoog. Ik moest het lek namelijk met de band onder water zoeken. Echt zo'n vreselijk klein rot gaatje. Niet te vinden, niet te zien en niet te plakken...:(
    Ik heb ook nog nooit eerder zo'n lek gehad.
    Ik denk dat "jouw rubbertje" wel helpt tegen een lek dat ontstaat door bewegingen van het ventiel, tijdens bijvoorbeeld het oppompen met een handpomp.

    Ik had dus toch afgelopen zondag gelijk toen ik zei dat ook mijn achterband lek was.

    BeantwoordenVerwijderen