zondag 8 juli 2012

Fietsadviezen: wel/niet nodig?

Een paar dagen geleden las ik dus het blogbericht over "het rijden door het rode verkeerslicht" en ik besloot een reactie op dat blog te plaatsen.

In het bewuste bericht stond: Ik kom aanrijden en knal gelijk naar de overkant, ongeacht de kleur van het verkeerslicht.

Op mijn reactie werd keurig door de schrijver gereageerd en ik reageerde weer daarop. Mijn tweede reactie is echter nooit door hem geplaatst en mijn eerste reactie is daarna door hem verwijderd. Ook heeft hij de oorspronkelijke tekst gewijzigd. Er staat nu: Ik kom aanrijden en rij rustig (-: naar de overkant, ongeacht de kleur van het verkeerslicht.

Aanvulling: mijn reactie is inclusief verontschuldiging alsnog geplaatst.


Via een tweet heb ik mijn verbazing laten merken over de originele tekst.

Op een ander blog verscheen daarna een uitgebreid verhaal met de titel: "Hardlopers zijn doodlopers".
Hier kwamen een flink aantal reacties op en dat geeft volgens mij wel aan dat dit onderwerp blijkbaar leeft.

In één van die reacties werd verwezen naar een CCC. Te vinden op:  http://www.cyclistencode.nl/

Ik heb deze lijst een beetje aangepast en ik denk dat we die tijdens het fietsen allemaal "bij ons moeten hebben".

Zeg het maar, wat vinden jullie ervan?
Het is zeker geen wereldschokkende lijst en volgens mij allemaal zeer voor de hand liggend en vanzelfsprekend.


De adviezen waaraan iedere fietser zich moet houden:
    1. We delen onze schaarse ruimte met anderen en eisen hem niet voor onszelf op.
    2. Fietsplezier mag niet ten koste van andere weggebruikers gaan.
    3. De veiligheid van andere weggebruikers en jezelf gaat voor snelheid of een hoog gemiddelde.
    4. Houd je aan alle verkeersregels.
    5. Zorg dat je verzekerd rondrijdt.
    6. Wees beleefd. Attendeer nietsvermoedende weggebruikers op je komst, maar schreeuw en bel ze niet van de weg.
    7. Bedank de mensen die zo vriendelijk zijn om opzij te gaan of de weg vrij te maken.
    8. Respecteer je fysieke leefomgeving: gooi niets op de grond en neem afval mee totdat zich een vuilnisbak aandient.
    9. Respecteer ook je maatschappelijk omgeving: fiets bijvoorbeeld op zondag niet vloekend door Zelf-in-te-vullen.
    10. Vermijd toeristische routes op toeristische piekmomenten zoveel mogelijk.
    11. Rijd je per ongeluk toch op een drukbezet fietspad, dan pas jij je aan het verkeer aan en niet andersom.
    12. Toiletteer zo dat anderen daar visueel geen aanstoot aan kunnen nemen noch hinder kunnen ondervinden van de residuen.
    13. Spreek elkaar aan op overtreding van deze regels. Corrigeer elkaar. 

11 opmerkingen:

  1. volgens mij begrijp jij niet waar stoplichten voor dienen Wim....
    deze zin er namelijk voor de sier en voor kunst doeleinde, althans dan denken ze in de hoofdstad... ik ben er mee gestopt om er over te ergeren, heeft toch geen zin, wand kennelijk is het 10 seconde later aankomen op je bestemming erger dan je leven....

    ff oor de duidelijkheid, dit is wat men waarschijnlijk in a'dam denken, men kijkt niet eens naar die verschillende kleuren in zo;n paal dat langs de weg staat

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De essentie van dit alles is het punt "Fietsplezier mag niet ten koste van andere weggebruikers gaan".

    En als het kan (!) mag je best door rood rijden. Zelfs ik ;-) doe dat wel eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Adviezen doen het in onze geindividualiseerde maatschappij vaak beter dan regels Wim...

    Ik legde dit de Belgische soortgenoten voor en hun nekharen kwamen overiend van de titel van de "code" alleen al.

    Ik begrijp dat zeer goed, ben ook sterk individualist en ik buig de regels in mijn beroep en op de openbare weg ook. Alleen 1 ding buig ik niet : ik wil geen gevaar veroorzaken voor andere mensen of spullen beschadigen die niet van mij zijn. Kortom : "wat gij nie wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet"

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @S098 Dat is een goed advies.

    Ik ga het direct veranderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als (bijna) ex-ambtenaar weet ik redelijk veel van regels, wetten en verordeningen.
    Het probleem van regels is dat alles wat je omschrijft het ander niet uitsluit. Daar piept er al gelijk een maas in de wet.

    Ik probeerde in mijn oude functie altijd de regels zo algemeen en eenvoudig mogelijk te houden, met als slotregel. Een en ander ter beoordeling van de beheerder of het college. Daarmee kun je dus alle kanten op. Het is dan ook makkelijk regels te buigen ten dienste van de burger zonder strak aan je eigen voorschriften te hoeven houden....;-)

    Mijn stelling:
    Het meeste komt vaak aan op logische redenatie en goed fatsoen. Dan voldoet 90% van de mensen vanzelf (onbewust) aan de regels. Zelfs zonder ze te kennen!
    10% overtreed dan nog de regels. Vaak bewust of soms zonder te beseffen.
    Mijn ervaring is dat na aanspreken en uitleggen nog eens 9% wel bereid is zich aan de regels te houden.
    Blijft er nog 1 % over van notoire overtreders die het helaas verpesten voor de rest. Die moeten opgebracht/ gehandhaafd (=gestraft) worden.

    Afspraken zijn dus wel degelijk nodig. Maar teveel en te strakke regels werken burgelijke ongehoorzaamheid in de hand.

    Marcel:
    Wat er in Amsterdam (grootstedelijke gebieden) al jaren gaande is volledig negeren van regels 'omdat iedereen het doet'. Ook 'pakkans nul' is ook een mooie opgeworpen motivatie. Dat is een gemakzuchtige sport geworden. Wat erger is: Aanspreken op dit gedrag levert een grote mond op!

    Het is nu een sport agentjes publiekelijk op video voor schut te zetten die 'simpele' overtredingen proberen te handhaven (b.v. als spookrijder fietsen) Zonder als toeschouwer de regels en procedures te kennen ventileert men ongenuanceerd dat het agentje beter kan gaan boeven vangen.
    Soms is er zelfs versterking nodig om agenten in functie te ontzetten van (massaal) opstandige omstanders. Dit gaat totaal de verkeerde kant op. Verontrustend.

    Zelfs de wetshandhaver is al te vaak zelf het slachtoffer. Door ons als burger zo behandeld maar ook door zijn baas 'de politiek' in een hoek gedreven.

    Zonder handhavers of handhaving heeft het geen zin regels op te stellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Daarom zou ik stellen : "adviezen die elke fietser zou moeten overwegen"

    Klinkt net anders, doet hetzelfde : mensen zich laten afvragen of de adviezen overeenkomen met hun eigen waarden en normen. En zo niet laten nadenken waarom dan niet. Meer kun je toch niet bereiken zonder handhavings middelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Met alle respect, Wim: ik verwacht dat adviezen, gedragsregels, codes, hoe het ook genoemd wordt, in deze tijd van onbehagen niet meer goed zullen landen. Noch bij ons ligfietsers noch bij de overige verkeersdeelnemers. Wie neemt er tegenwoordig nog een advies van aan ander aan?

    Ik denk dat Theo's stelling veel waarheid bevat. Zijn stelling mag van mij echter nog wel wat sterker: naast logische redenatie (verstandig handelen, anticiperen) en goed fatsoen (de regels naleven) kunnen we in het verkeer ook de kans benutten om anderen te inspireren door ons nadrukkelijk positief te gedragen: bijvoorbeeld een zwaai/duim omhoog als we voorrang krijgen, onverwacht vroeg voorrang verlenen met een big smile. Bijv. voor een zebrapad (met knipperlichten!) stilstaan zodra er iemand het voornemen heeft over te steken. En dan mag je, waar mogelijk, best eens wat soepeler met verkeersregels omspringen om daarmee je eigen doorstroming te bevorderen. Als in alle soorten verkeer geldt: geven en nemen.

    En wat de Amsterdamse toestanden betreft: misschien zijn deze traffic mimes een oplossing bij drukke kruispunten... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Marc:
    Ik ben het volledig met je eens dat een positieve benadering vele malen meer effect heeft. Ik vond het lijstje echter helemaal niet zo negatief. Het zijn vooral erg voor de hand liggende gedragingen waar we ons eigenlijk allemaal aan zouden moeten houden.

    Waarom zouden adviezen "niet goed meer landen in deze tijd van onbehagen"? Deze opmerking kan ik echt niet plaatsen.

    Ik geef iedere dag links en rechts mensen gevraagd en ongevraagd advies (dit behoort ook wel een beetje tot mijn taak in mijn functie) en gelukkig nemen veel mensen mijn adviezen aan en mijn tips serieus.

    Soepel met regels omspringen is een mooi principe. De verkeersregels zijn echter opgesteld om enige ordening in de chaos op de weg aan te brengen. Op deze manier kun je enigszins anticiperen op andere weggebruikers.

    Wat mij betreft zou een betere optie zijn om de regels volledig overboord te gooien en het gezonde verstand te laten zegevieren. Ik ben echter bang dat binnen de kortste keren het recht van de sterkste weer gaat gelden en of we daar nou zo blij mee moeten zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het feit dat sommigen op zo'n code "kwaad" reageren zegt genoeg:
    de maatschappij neigt naar egocentrisme tegenwoordig, en al te vaak wordt dat ongemoeid gelaten, met (om maar iets te noemen) de massale verkeersovertredingen in grote steden.
    Het sleutelwoord: SAMEN :-), gewoon kijken naar het aantal mensen die het wél goed doen, dan zal je zien dat die toch nog steeds in de meerderheid zijn. Er is dus hoop! :-D
    Ik probeer soms iemand tot inkeer te brengen, maar heb ondaks mijn zacht karakter, een korte lont als het over associaal gedrag gaat. Dus meestal als het niet ernstig is denk ik snel aan iets wat me vrolijk maakt, anders ben ik heel de dag chagerijnig :-)
    Om af te sluiten: ga toch fietsen; maar dan niet door rood!! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nog even ter aanvulling: de opmerking van Marc "...anderen te inspireren door ons nadrukkelijk positief te gedragen..." is mij uit het hart gegrepen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Wim: mijn opmerking moet gezien worden in het perspectief van toenemend cultuurpessimisme. Dat is uiteraard een subjectieve zienswijze. :)

    BeantwoordenVerwijderen