maandag 5 augustus 2013

Lome LOL-tocht met een nieuwe spriet

Om met het laatste te beginnen: Ik heb een nieuwe boegspriet. Viel nog onder de garantie bij Derk Thijs ;)

Het blauw is iets lichter.

Tijdens de Roeifietstoertocht van 08-06-2013 in Hoog Soeren heb ik Derk gevraagd om even naar mijn boegspriet te kijken. Toen ik de dag ervoor de Roeifiets netjes schoonmaakte voor de Grote Toertocht, ontdekte ik een piepklein scheurtje in het aluminium naast de RVS-strip aan de onderkant van de boegspriet vlakbij de voorvork. Volgens Derk was dat niet oké en moest ik op termijn maar een keer langskomen en dan zou hij de boel verstevigen. Het had volgens hem te maken met de druk die er aan de onderkant van de spriet komt tijdens het roeien. Bij de nieuwere fietsen/spriet heeft Derk een andere constructie gemaakt.

Zo gingen we op woensdag 31 juli met ons gezinnetje + 209 naar Middelburg. Elke vakantie gaan we met de trein naar één van de provinciehoofdsteden van Nederland. Uiteraard zijn we begonnen met de hoofdstad van ons land en op dit moment staan er nog 4 op ons lijstje: Haarlem, Den Haag, Assen en Leeuwarden.
De reden van deze stedentripjes is onze oudste dochter. Zij vond het raar dat we wel op vakantie gaan naar het buitenland, maar dat we in ons eigen land nog niet eens in alle provincies zijn geweest. En daarom gaan we nu elke vakantie (Herfst, Kerst, Mei en Zomer) naar een hoofdstad.

Dit keer gingen we echter met de auto, omdat ik de trip wilde combineren met het 'garantie-bezoekje' aan Derk. Goed, ik wist dat we een grote auto hadden. Maar dat het ook echt zou lukken om 2 volwassenen, 3 puber-meiden, zwemspullen, eten en drinken voor onderweg in een koelbox en een Roeifiets erin kwijt te kunnen, dat had ik toch eigenlijk niet echt verwacht. Uiteindelijk hadden we nog ruimte over.
Voor wie het echt wil weten: het is een Chrysler Grand Voyager.

Het 'aanslagrubbertje' zit nu aan de bovenkant van de boegspriet.

Aangezien ik geen fietsenmaker ben, vind ik het ook altijd fijn als een paar professionele ogen naar mijn fietsen kijken. Zeker bij een fiets als de Roeifiets. Veel onderdelen en constructies zijn nou niet echt standaard te noemen. Het gewone onderhoud zoals kabels vervangen doe ik normaal gesproken uiteraard zelf.
Conclusie: Nieuw elastiek, dyneema-kabel omgedraaid, nieuwe armslagkabel, remblokken gecontroleerd, spaken weer op spanning gebracht, alle lagertjes gecontroleerd en natuurlijk de nieuwe spriet gemonteerd. Nou ja, de echte montage moest ik zelf doen na een extra dagje drogen (de lijm). Die montage is trouwens echt 'heftig'. Boutje eruit - Spriet op z'n plek duwen (ongeveer 2cm naar achteren) - Ander boutje met rubberen bovenkant erin. Klaar. Zo fijn hè, als er een keer iets echt simpel is.

Op vakantie in een ander land vinden mensen zo'n muur idyllisch ;)

Middelburg is trouwens sowieso wel een bezoekje waard. Zo wist ik bijvoorbeeld echt niet dat Middelburg in de VOC-tijd de tweede stad van Nederland was, na Amsterdam. Toch leuk zo'n rondvaarttocht + iemand die informatie verstrekt en de meiden waren uiteraard ook blij toen ze de H&M zagen :)


Zondag 4 augustus was dit jaar de eerste zondag van deze maand. Dus #LOL.

Samen met Edwin, jawel in zijn bijna gloednieuwe Strada carbon nummer 136, reed ik de Markt in Zutphen op. Keurig op tijd, toch zat er al een hele delegatie. Uiteindelijk bleek dat we met 14 mensen zouden vertrekken. Tja, sinds kort kan ik niet meer 14 man zeggen. #LOL is geen exclusieve mannenclub meer. De dames hebben nu echt definitief hun entree gemaakt. Met uitzondering van een eenmalige 'Groene Zone' is er gelukkig niets veranderd. #LOL is nog steeds 'die goede oude #LOL' ;)

De deelnemers:
Quest: Casper, Nico, Arjen, Ans. XS: Hendrie en Mieke. Strada: Paul en Edwin. Mango+: Johan. RaptoBike: Marc. Fujin: Gerrit. M5: Lorenz. Zelfbouw van Carbon: Jeroen. Carbon Thys Rowingbike 209: Ik.

De tocht:
Via Eerbeek reden we naar Hoenderloo. Zoals gewoonlijk rijd ik met de Roeifiets voorop om het tempo aan te geven. Ik blijf op de Roeifiets tenslotte 'de snelheidsbeperkende factor' en die titel wil ik nog niet kwijt.
Dat voorop rijden heeft trouwens ook weer zo zijn nadelen heb ik dit keer ontdekt ;) Soms wordt er dan blijkbaar, volkomen ten onrechte trouwens, aangenomen dat je daardoor ook de leiding op je hebt genomen en de route gaat bepalen.
Om hardnekkige geruchten voor eens en voor altijd de kop in te drukken:
Ik wil best de route bepalen, maar dan moeten mensen zich er niet mee gaan bemoeien. Ik heb nu 2x de route bepaald en we zijn uiteindelijk allebei de keren niet via mijn route thuisgekomen :( Dus...........!

Koffie met appelgebak
Rood - wit - blauw

De mooie Strada van Edwin met nummer 136


Na de koffie en het appelgebak gingen we via de Otterloseweg lekker hard naar beneden. Mijn max: 59,4 km/u. Aangezien ik niet wist of de groep nog compleet was, besloten Marc en ik even te wachten om te hergroeperen.

Toen bleek de ketting bij de achterderailleur van Lorenz niet goed te zitten. Na ooit een flink verbogen achterderailleur bij mijn Mango8 te hebben gehad, trek ik nooit meer een fiets met derailleur zomaar naar achteren.
Misschien een goede tip voor iedereen. Til gewoon je achterwiel iets van de grond, tijdens het achteruit trekken.
Een Roeifiets kun je niet eens achteruit trekken zonder dat je het achterwiel optilt. Een Roeifiets heeft trouwens ook geen derailleur. Het is echt een ongelooflijk briljant geconstrueerde fiets.
De berijdster van de XS schakelde na het derailleur-akkefietje van Lorenz stilstaand met de voorderailleur. Dat ging ook niet goed. Gevolg: een verbogen kooi. Gelukkig waren er veel mensen met kennis van zaken aanwezig. Ik heb vooral gekeken :)

Ik wilde daarna graag verder via de Hoenderloseweg (heerlijk glad Roeifiets-asfalt) richting Ugchelen en dan naar Beekbergen, maar daar was men het niet mee eens en we gingen toen rechtsaf via een behoorlijk hobbelig fietspad dat overging in een grindbak-pad (Hoe is het trouwens met je arm Gerrit?). Uiteindelijk kwamen we daarna weer gewoon op de Engelanderweg uit. Dit is de doorgaande weg naar Beekbergen.

In Beekbergen ging het gas er een beetje op. Om uiteindelijk lekker hard door Lieren te knallen en bij het Kanaal uit te komen. Rond de 40 zat ik een paar keer.

Bij het kanaal afscheid genomen van verschillende mensen. Deze #LOL-tocht was iets korter dan ik de laatste tijd gewend ben en ik had nog wat energie over. Heerlijk met 35 op de teller via de Woudweg naar Klarenbeek gereden. Daar vielen weer een aantal mensen af. Met z'n vieren (Casper, Marc, Nico en ik) reden we uiteindelijk via mijn huis en daar haakte ik af.

Mannen en de 2 dames: Bedankt.

MIO-gegevens:
 Gem. snelheid: 23.2
Afstand: 58.9
Tijd actief: 2:32
Max. snelheid: 59.4
Max. hoogte: 88
Calorieën: 1988

8 opmerkingen:

  1. Idd duidelijk zijn Wim.
    Koprijder hoeft niet de leiding van de dag te hebben, maar bepaald wel de route. Bij Giessen tochten is dat altijd indringend opgelegd. De koprijder bepaald, geen discussie of ongevraagde bemoeienis.

    Dat ging zo.
    Als iemand zonder excuus voor de koprijder gaat rijden of het denkt beter te weten/kunnen, kan verwachten dat hij/zij zomaar tot koprijder gebombardeerd wordt. Er wordt geen meter meer gefietst door de hele groep zonder dat deze de taak aanvaard heeft OF bij de groep en oude koprijder excuses maakt. Keihard.
    De hele tocht ging onder auspicien van Velomobiel.nl. Die had de leiding van de reis.
    Het werd elke dag gevraagd wie voor wilde rijden. Uiteindelijk was het Ymte die altijd de klos was. Zelden bood zich iemand aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik rijd vaak voorop om het tempo te bepalen. Niet de route.

      De 2x dat ik wel de route had bedacht, ging het dus 'mis'.

      Verwijderen
  2. Naarmate het aantal deelnemers toeneemt krijg je mogelijk wat meer/vaker route-geharrewar. Gewoon even duidelijk aangeven voor vertrek. Ik dacht bijvoorbeeld dat de route op licht anarchistische wijze semi-democratisch ook onderweg nog tot stand kwam ;-))))

    groet
    Paul

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meestal is Casper of Marc verantwoordelijk voor de route. Het is inderdaad ook vaak semi-democratisch.
      Ik heb het hierboven over de 2x dat ik een route had bedacht en zou voorrijden.

      Verwijderen
  3. Hoi Wim,
    Terugschakelen op de voortandwielen vanuit stilstand van de fiets kan wel maar er is een derde derailleur voor nodig: http://mick-eigenfietsnl.blogspot.nl/2010/12/sneakpeek-het-nieuwe-schakelen.html
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja Wim,

    Bij een ligfietstocht van een andere club (ik noem geen namen) had ik eenzelfde ervaring als routeleider. Ik had een prachtige tocht uitgezet, maar op een kruispunt meende de rest van de groep, onder aanvoering van een deserteur, toch een andere afslag te moeten nemen. En daar fietste ik alleen verder. Na een goed gesprek is het overigens weer helemaal goedgekomen met de teamgeest. Zou dit verschijnsel verband houden met een neiging tot eigenwijsheid waarmee de gemiddelde ligger behept is?

    En met mijn rechterarm en -been, waarmee ik op dat onfietsbare grindpad in de brandnetels was terechtgekomen, is het na de liefdevolle verpleging van mijn ega weer helemaal goedgekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Wim,

    Ik heb precies hetzelfde euvel gehad met mijn boegspriet en sinds vorige week een nieuwe gekregen incl. een grote onderhoudsbeurt door Derk. Mijn fiets is van eind 2009 en heeft zo'n 8000 km geroetst.
    Groningen - Middelburg is helemaal een flinke afstand en als er geen toeristisch tripje inzit, kun je overwegen de fiets te laten transporteren door een vervoersbedrijf. In mijn geval kostte dat € 100 retour en dat komt overeen met € 0,14 per km, heel acceptabel dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Excuus, mijn fiets is ook een 209, maar van eind 2011

    BeantwoordenVerwijderen