donderdag 10 april 2014

Een zekering en (weer) een nieuwe aanwinst

In het vorige bericht had ik het volgende geschreven:
Niet alleen de MIO was trouwens leeg. Mijn knipperlichten en de rest van de elektronica hadden ook kuren. Volgens Hendrie moet er een andere zekeringshouder in. Die is zojuist bij vm.nl besteld.

Bij vm.nl lag het internet er blijkbaar uit en ook telefonisch waren ze op maandag niet bereikbaar.
Op dinsdag kreeg ik Theo te pakken en volgens hem moest ik eerst een nieuwe zekering proberen.
De problemen die ik beschreef, moesten volgens hem daarmee opgelost zijn.

Van welke problemen had ik dan last?
  • Knipperende koplamp, 
  • Jammerende knipperlichten.......nou ja, knipperlichten die niet echt goed knipperen met een jammerend geluidje,
  • Verlichting die weer aangaat, als je op de claxon drukt,
  • Niet werkende verlichting.

Bij een autogarage nieuwe zekeringen gehaald. Volgens Theo 5 of 10 (rood) Ampère. De nieuwe zekering erin.....en ja hoor, probleem opgelost. Ik heb nu gewoon een stel extra zekeringen in de XS liggen, want zo'n simpele oplossing gun ik de volgende keer ook iemand anders.
 

Afgelopen woensdag een klein rondje met de Roeifiets gemaakt. In Beekbergen een beetje aan het dwalen geraakt en een paar mooie weggetjes ontdekt. Altijd leuk.



In de XS fiets ik nu altijd met de Shimano Sandalen, maar het brandende gevoel van de 'voorvoeten' blijft toch nog steeds een probleem.
In de winter roei ik op de Roeifiets met mijn winterschoenen de Northwave Artic. In die schoenen heb ik de blauwe schoenzooltjes van Specialized oftewel de 'Specialized Body Geometry SL Footbeds blue'.


Als het te warm is voor de winterschoenen, maar het is nog te koud voor de Sandalen, dan draag ik tegenwoordig weer mijn BONT-schoenen. Daarin heb ik ook die blauwe schoenzooltjes zitten.
Bevalt ook goed. Beter dan de originele zooltjes waar echt 0,0 steun of comfort aan of in zit.

Onder de BONT schoenen zat echter het LOOK-systeem. Ja inderdaad 'zat'. Nu dus niet meer.
Ik heb daarvoor de Sidi SPD adapters gekocht bij klik hier. Om nou telkens als het weer verandert andere pedalen te moeten monteren ging mij namelijk echt iets te ver. Dus onder de BONT-schoenen zitten nou die adapters en het 'gewone' SPD-systeem. Kan ik tenminste met dezelfde pedalen blijven fietsen :)

Maar goed, even weer terug naar die blauwe zooltjes. Toch maar eens proberen dacht ik......
Het ziet er natuurlijk niet uit..... Maar wat maakt mij dat nou uit.

Dus heb ik die schoenzooltjes in de Shimano Sandalen gelegd en dat voelde gisteren en vandaag toch een stuk prettiger. Hopelijk is dit een blijvertje.


En dan de nieuwe aanwinst. Tja de M5 stond iets te veel werkloos in de schuur.
Zo'n fiets vertegenwoordigt toch een aanzienlijke waarde.
Dus heb ik de M5 op Marktplaats te koop gezet.
Van de winst heb ik nu een werkelijk heel bijzondere Amerikaan gekocht: een BURLEY CANTO
Voor iets meer info: klik hier  Voor de rest: Zie de foto's.

 
 
Deze fiets is echt nog gloednieuw. Alles glimt en er is nog geen 50km mee gefietst. Het is zeker geen fiets om lange afstanden mee te gaan fietsen, maar dat was ik ook niet van plan. Daar heb ik tenslotte de Roeifets en de XS al voor. Nee, dit is gewoon een boodschappenfietsje, een fiets om even mee naar de buren te fietsen of naar mijn ouders die een paar kilometer verderop wonen.
Het zadel zit trouwens comfortabeler dan het er in eerste instantie misschien uitziet.
Alles is heel persoonlijk in te stellen. De stand van de zitting, de rugleuning, het stuur, de lengte van de stuurpen, hoe ver het stuur naar voren/achteren geklapt kan worden.

De zitting is op allerlei manieren te verstellen. Geen gedoe met de ketting.

Indirecte besturing
Avid BB5 mechanische schijfremmen

En ook een voorrem :)

Dit vind ik nou echt van die leuke details.




Zoals de fiets op bovenstaande foto staat, kun je er dus ook mee fietsen. 
Het stuur staat redelijk strak afgesteld en als je iets duwt, dan blijft het zo heel goed staan.
Op deze manier kan ik dus zelfs met deze lange Amerikaan op een smalle buitenweg keren zonder een voetje aan de grond te zetten. Dit is mij echt nog bijna nooit met een ligfiets gelukt.

8 opmerkingen:

  1. 'k Ben benieuw naar je ervaringen... Veel plezier ermee!

    Ooit had ik ook aanvechtingen om zo'n lange Amerikaan aan te schaffen. 'k Ben blij dat ik dat niet heb gedaan. De keuze voor e-trike en roets bevalt mij tot nog toe erg goed. Meer leidt maar af en snoept toch veel meer van m'n tijd dan ik zou denken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze fiets gaat mij geen tijd kosten. Als de XS te groot en onhandig is en de Roeifiets ook niet echt ideaal, dan kan ik dit fietsje pakken. Het zal niet vaak gebeuren, maar ik vind het wel prettig om ook nog een 'gewone' fiets te hebben.

      Verwijderen
  2. Leuke fiets Wim, ziet er heel relaxed uit. Moet er niet ook een voorspatbord aan? En klikpedalen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voorspatbord is misschien nog wel een goed idee. Maar eigenlijk denk ik niet dat ik er vaak mee in de regen zal fietsen ;)

      Klikpedalen heb ik nog wel liggen. Nog niet aan gedacht om te monteren.

      Verwijderen
  3. Ik heb met mijn QuestXS ook problemen gehad met zekeringen. Vanavond begon mijn verlichting ook moelijk te doen (de B-voeding, heb er namelijk twee). Weet ook al wat het probleem is. De zekering die ik heb (standaard geleverd) heeft een draadje wat recht tussen beide 'lipjes' aan de binnenkant zit. Dat betekend dat als je de lipjes/pootjes aan de buitenkant beide naar elkaar toe drukt dat ze aan de binnenkant van de behuizing uit elkaar gaan en het draadje dus 'breekt'. Als ik namelijk (terwijl de zekering aangesloten zit) de pootjes aan de buitenkant naar buiten druk is er weer even verbinding. Vanavond heb ik deze zekering vervangen door dezelfde die jij op de foto hebt (de 5 A). Bij deze zekeringen zit er een S in het draadje waardoor dit probleem niet meer voor zou moeten komen. Ben benieuwd wat voor ervaringen andere rijders met zekeringen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die S was mij ook al opgevallen. Ik had echter nog niet de conclusie getrokken die jij hierboven noemt. Dat zou namelijk betekenen dat vm.nl andere zekeringen moet gaan gebruiken.

      Verwijderen
  4. Gefeliciteerd met je aanwinst,dat ziet er wel comfortabel uit. Nog vele veilige kilometers ermee gewenst.
    Dat keren op de weg lukt me op de Greenmachine overigens wel,mits de weg niet al te smal is.

    groet

    Greenmachinist

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik bedoel inderdaad een smal weggetje in het buitengebied. Zo één waar je niet met twee auto's naast elkaar kunt rijden.

      Verwijderen