maandag 9 maart 2015

Posbank - 209: geen ketting - XS: nu een schone ketting

Gisteren een heerlijke rit richting en over De Posbank.

Eerst naar Brummen en Laag Soeren. Via de Badhuislaan/Schaapsallee en de Lange Juffer kom ik dan bij Het Paviljoen. Waar ik de traditionele 'Posbank-foto' maak. Toch even 'bewijzen' aan het thuisfront dat ik er weer was.


Het was inderdaad een prachtige voorjaarsdag. Het is en blijft gewoon een schitterend gebied.


Bij Het Paviljoen trekt de Roeifiets weer de nodige belangstellenden en ik krijg weer allerlei vragen.
De meeste heb ik al heel vaak beantwoord, maar echt vervelend vind ik het eigenlijk niet. 

Een jongetje van een jaar of 10 is echt stomverbaasd dat ik geen ketting op mijn fiets heb, maar dat ik met zo'n dun touwtje fiets. Volgens hem knapt zo'n touwtje veel te gemakkelijk om mee te kunnen fietsen. Als ik hem vertel dat je aan zo'n dyneemakabel een gewicht van meer dan 1000kg kunt hangen, valt zijn mond echt letterlijk open van verbazing. Zelfs zijn vader kan het bijna niet geloven. Als ik dan ook nog vertel dat ik met één zo'n touwtje ongeveer 3000km roei, weten ze echt niet meer wat ze wel/niet kunnen/moeten geloven.
De rest van de voordelen zijn ook snel duidelijk. Je hoeft zo'n kabel nooit schoon te maken. Je hoeft de kabel niet te smeren. Zo'n kabel maakt bijna geen geluid. En....het kost bijna niets. Voor iets meer dan een tientje kan ik weer 3000km.

 
 

Bij deze 'brandtoren' kwam ik twee ligfietsers tegen. Ze kwamen uit Wolfheze. Hij reed op een Carbon M5 HighRacer en zij reed op een Challenge 2x26" met onderstuur, ik weet niet precies welk model.

Na een leuk gesprek en nogmaals veel vragen over de Roeifiets beantwoord te hebben, vervolgde ik mijn weg richting Eerbeek.

Toen ik thuis was, stond er ruim 50km op de teller. Het was echt weer een hele fijne tocht.






Eigenlijk had ik wel een iets langere tocht willen rijden, maar ik ging wat later weg dan ik gepland had.

Ik had mij namelijk voorgenomen om de ketting van de XS schoon te maken en opnieuw te smeren.
Dit had ik na de tocht willen doen, maar toen ik mij wilde gaan douchen, bleek dat er op 'mijn papiertje' uit de 'wacht-op-uw-beurt-automaat' een 4 stond. Alle drie de dochters hadden afspraken buitenshuis en moesten voor die tijd nog douchen. Mijn argument dat ik ook een afspraak buitenshuis had werd weggewuifd. Volgens de dames had ik gewoon eerder moeten gaan douchen. Normaal gesproken doe ik dat ook, maar daar was ik door allerlei bezigheden gewoon nog niet aan toegekomen.

Eén van die bezigheden was het 'vervangen' van de spd-pedalen door de LOOK-pedalen. Het was namelijk te warm om nog met mijn Northwave Artic Winterschoenen te gaan rijden en onder mijn Bont-schoenen zit alweer een tijdje het LOOK-systeem. Vandaar dat ik even moest wisselen.

Daarna ging ik dus toch maar eerst de ketting van de XS schoonmaken. Uiteindelijk duurt zo'n klusje dan toch weer iets langer, omdat ik ook de rest van de binnenkant van de fiets ging schoonmaken.
Fris en fruitig stond de XS na verloop van tijd weer op haar wieltjes.

Vandaag merk ik tijdens mijn woon-werk-route dat ik die ketting toch iets eerder had moeten schoonmaken. Een veel stillere fiets en volgens mij draait en loopt alles toch echt wel een stukje soepeler.

Tot de volgende keer.

5 opmerkingen:

  1. Hoi Wim,

    ik was er ook... :-)
    http://www.mijnalbum.nl/Album=XL8FIYOU#EPTUK6IA

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alleen bedenk ik nu dat ik er zaterdag was en niet zondag. Die details altijd :-)

      Verwijderen
    2. Is inderdaad een klein detail, maar toch niet geheel onbelangrijk.

      Verwijderen
  2. Hallo Wim,

    We hadden elkaar tegen kunnen komen... Alleen had je me waarschijnlijk niet herkent ;-) want ik fietste op mijn oranje Kronan transportfiets. En die ketting, die maak ik tegenwoordig elke maand even schoon en smeer 'm opnieuw. Ik heb het gewoon als maandelijkse afspraak in mijn agenda gezet.

    groet,
    Paul

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natuurlijk had ik je wel herkend, maar misschien ging ik net op het moment dat ik je eventueel zou zijn tegengekomen wel net iets te hard om je waar te nemen ;-)

      Met een Kronan op De Posbank......ik dacht dat jij niet van klimmen hield en vond dat je beter een weg kunt zoeken die om de 'berg' heen gaat. :-)

      Verwijderen