zondag 10 april 2016

451 of 406


451 of 406

Een echte Thys Rowingbike wordt geleverd met een 451-voorwiel. Dat is natuurlijk niet zomaar.
Meer comfort, sneller, maar het allerbelangrijkste is natuurlijk dat het ontzettend veel mooier is.

Zo nu en dan is er iemand die een Roeifiets met een 406-wiel wil hebben. Geen idee waarom er zulke mensen bestaan ;-) en tot een tijdje geleden kende ik dit soort mensen dan ook niet persoonlijk. Dit wilde ik eigenlijk graag zo houden, maar ik ben ingehaald door de werkelijkheid :-)

Vorige week en vandaag reed ik zelfs naast die Roeifiets met zo'n ieniemienie-voorwiel. Een heel klein wieltje zou onder normale omstandigheden misschien nog schattig kunnen zijn, maar onder een 209  :-(
Ach ja, Nico is er gelukkig mee en daar gaat het om.


Kijk en oordeel zelf.


 Hij heeft wel een erg mooie remschijf. Zie hierboven.

Dit is de mijne.



LOL heeft pech

Zondag 3 april was het weer een LOL-dag. Het zou een erg mooie dag worden, maar eerst was het nog erg koud. Handschoenen, beenstukken en een shirt met lange mouwen aan. Een Buff om de nek, petje op en roeien maar.

Aanwezig:
Quest: Casper, Nico, Lorenz en Henk
QuestXS: Hendrie
Strada: Edwin
M5 CHR: Marc
Thys 209 Rowingbike: Ik

Het werd uiteindelijk ook een mooie dag, maar eerst hadden we nog pech. Krachtpatser Lorenz trapte in één keer allebei zijn trapashouders kapot.



Gelukkig had Ed een reserve exemplaar bij zich, maar dat was nog niet genoeg. Met behulp van de boormachine van een behulpzame buurman van de rampplek werd bij één van de aanwezige trapashouder de draad eruit geboord, daarna was de klus zo geklaard. Hendrie bleek een zeer verdienstelijk knutselaar te zijn, altijd handig om zo iemand binnen de gelederen te hebben. Uiteraard hebben we ook nog Nico, die zelfs de titel 'Fietsenmaker' op zijn CV heeft staan.

Helemaal rechts de behulpzame buurman.




Bij de Carbon Highracer van Marc heeft Bram Moens van M5 een iets te kort boutje gemonteerd.
Dit scheelt natuurlijk weer een paar grammen, maar daardoor is de voorrem los geraakt en dit kan niet ter plekke gerepareerd worden. Zelfs niet met de spulletjes die Lorenz uit zijn tas tovert.
Zie hieronder.



Uiteindelijk lukt het toch nog om de 8-kastelentocht te rijden die Casper had voorbereid. 
Een mooie tocht, alhoewel mtb-banden misschien wel handig waren geweest.



De andere 5 kastelen heb ik niet gefotografeerd  ;-)

Deze LOL-tocht was tegelijkertijd de Oostelijke 
Landelijke Ligfietsdag Tocht



Voorrang! Of toch niet?

Een voorrangsbord en haaientanden, dat kan dus niet missen. Voorrang geven dus. Mensen die uit de zijweg komen zien ook een voorrangsbord, maar geen haaientanden. Oh, toch wel. Maar pas na het fietspad.
Zij krijgen dus voorrang van de bestuurders op het fietspad, maar zij moeten voorrang geven aan de bestuurders die op de weg rijden naast datzelfde fietspad. Als ze stoppen voor die haaientanden, dan staan ze ook nog eens half op het fietspad. Niet echt een veilige situatie dus.

Via de Fietsersbond heb ik een klacht ingediend met een tip. Mijn tip was: Verander de situatie zo dat ook de bestuurders op het fietspad voorrang krijgen van de bestuurders die uit de zijweg komen. Daarvoor hoeven alleen de haaientanden 'verplaatst' te worden.
De reactie van de Provincie: De voorrangsborden en haaientanden zijn bewust zo geplaatst vanwege de veiligheid van de fietsers, omdat de bestuurders die uit de zijweg komen de fietsers niet goed kunnen zien.

Dit noemen wij thuis 'De omgekeerde Wereld'. Zie de foto's:

 Fietsers zien dit.

 Bestuurders uit de zijweg zien dit.

Fietsers die van de andere kant komen zien dit.
Zij hebben trouwens een prima zicht op de zijweg.



Mijn broer

Mijn broer, zijn vrouw, twee honden, een paard en een ezel zijn weer op pad.
Ik wens ze een mooie en prachtige tocht, veel ervaringen, verre horizonten en inspirerende ontmoetingen.



 Hun verhalen zijn te volgen via Nomaden Stapvoets. Klik hier  of  Klik hier

Tot gauw






9 opmerkingen:

  1. Nico heeft toch maar mooi zijn titel Fietsenmaker waargemaakt: na terugkeer wist hij meteen het juiste, iets zwaardere ;-) , boutje te monteren.

    Bijzondere mensen trouwens, die Nomaden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toch zit ik ook wel eens te denken aan een 406 in de 222 Wim. Maar dan zou ik het hoogteverschil graag gebruiken voor toepassing van een veerelement. De meeste telescoopvorken zijn daar te breed voor gebouwd helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Wim

    Wie is de man met grijze baard.
    Is wel grappig!

    Groet Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bestuurders hebben voorrang op het fietspad, maar niet op de autoweg. Dus als fietser moet je voorrang verlenen aan automobilisten die vervolgens het fietspad blokkeren omdat zij ook weer voorrang moeten verlenen. Dit soort constructies zijn zeer goed in staat om mijn bloeddruk iets te verhogen. Verder maar lekker fietsen…

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De eerste zin begrijp ik niet echt. Bedoel je met die bestuurders fietsers? Daarmee mag je namelijk niet op een autoweg komen :-) Een fietspad maakt heel vaak deel uit van de weg.

    Nee, ik begrijp het echt niet. Sorry.

    BeantwoordenVerwijderen