woensdag 19 oktober 2016

Lekkere Luchten




Retourtje Dronten

Gisteren vergezelde Nico mij naar Dronten en weer terug. Mijn knipperlichtschakelaar was kapot en mijn accu was ook een beetje aan vervanging toe. De koplamp gaat namelijk wel heel gauw met het knipperlicht 'meeknipperen'. Soms al een dag na het opladen van de accu. In juli was het advies van Theo om de accu voor de winter te vervangen en dat heb ik dus nu gedaan.

Ik rijd op dit moment nog steeds met GreenGuards (40-406) rond. Op/aan de zijkanten zitten hobbels, vind ik tenminste. De mannen van velomobiel.nl vonden het nog wel meevallen. Op een hele gladde weg voelde ik toch echt dat de XS hobbelde :-( Blijkbaar vallen dit soort hobbels binnen de 'normale' marges. Misschien moet ik de 'extreem goedkoop bij mijn naamgenoot aangeschafte Avocet Fasgrip carbon 12' er maar eens opgooien. Iemand ervaring met deze banden?

Het was trouwens één van mijn zwaarste tochten ooit.
  • Ik had last van mijn 'punctie-plekje' op mijn rug. 
  • Ik had nog zware benen van het roeifietsrondje van afgelopen zondag. 
  • Ik had last van mijn rechter enkel, blijkbaar tordeer ik deze voet tijdens het fietsen.
  • Er was op de terugweg veel wind. Eigenlijk wilde het gewoon niet echt. 
  • Het fietsen ging gewoon niet meer zo soepel, zal ik maar zeggen.
Met name de terugweg. Heen viel nog wel mee, toen reden we in de polder met een heerlijk gangetje van 33km/u.
Gelukkig was het in Dronten gezellig en viel er weer veel moois te zien.

Op de terugweg, toen het echt niet meer ging, trakteerde Nico op koffie met appelgebak. Heerlijk, nog bedankt Nico.



Tante Lies was er ook :-(


Waarom het fietsen mij de laatste periode zwaarder valt, ben ik wel een beetje ongerust over.
Wat doe ik fout?
Ben ik mijn lichaam aan het slopen in plaats van aan het opbouwen?
Moet ik gerichter gaan trainen?

Eigenlijk doe ik meestal maar wat.
Met de Roeifiets fiets ik vooral met een lage hartslag, ik knal er meestal niet vol in. Meestal is het een soort duurtraining. Behalve bij de steilere heuvels op de Posbank.
Met de XS is het wel een ander verhaal. Het woon-werk-verkeer wordt meestal wel 'knallend' verreden. Eigenlijk is het één lange sprint van 14km, waarbij ik regelmatig moet stoppen voor voorrangswegen of voor verkeer waaraan ik voorrang moet verlenen. Daarna gaat het gas er weer op. Heel soms rijd ik een keer iets rustiger, meestal omdat ik dan nog zware benen heb van de dag ervoor.

Mocht er iemand goede tips hebben, dan houd ik mij aanbevolen.


Lekker Luchten

En dan die titel..............?
Het viel mij op dat het onderweg regelmatig verschrikkelijk stonk. Als eerste de vrachtwagen met varkens. Die waarschijnlijk in ware doodsangst het één en ander hebben laten lopen, toen ze in de vrachtwagen werden gedreven. Deze lucht is echter nog redelijk natuurlijk. Daar valt over te discussiëren, maar toch.
Voor de rest rook ik te vaak van die vieze chemische luchtjes, vreselijk stinkende uitlaatgassen, enz. enz.
Het waren beslist geen natuurlijke geuren en ik werd er regelmatig flink onpasselijk van. Misschien ben ik dan toch echt wel hypersensitief. Dat kan er naast de ADD, ASS, Dyslexie en CML nog wel bij ;-)


Radio Kootwijk

Prachtig - geweldig - indrukwekkend - bijzonder - sfeervol - magisch - stilte - bezinning - reflectie

Bovenstaande woorden zijn allemaal van toepassing op dit bijzonder gebied en gebouw. 

Nu eens niet de voorkant, maar de achterkant in beeld. Zie de foto's.





Hondje

 Mijn moeder heeft een nieuw hondje: Nelson


Het zoveelste Roeifietsrondje

Aan de andere kant van de IJssel: Slot/Ruïne Nijenbeek

Je moet wel heel erg goed kijken of inzoomen ;-)




Tot de volgende keer maar weer.




16 opmerkingen:

  1. Hoi Wim,

    Gerichter trainen kan zeker. Maar je moet eerst weten WAT je wilt trainen. Wil je sneller worden en op welke afstanden zou je dat dan willen. Of wil je makkelijker de hele dag kunnen volhouden. Naar aanleiding daarvan kan je pas echt om adviezen vragen denk ik.

    Groetjes,

    Roef

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wil alles ;-) Sneller, verder, enz.

      Nee hoor. Echt hoge snelheden vind ik niet zo belangrijk. Een keer hard van een heuvel af vind ik wel leuk, maar ik hoef geen 40km lang 40km/u te rijden.

      Gewoon iets langere afstanden met eventueel een iets hoger gemiddelde, dan ben ik al heel tevreden.

      Verwijderen
  2. Ik denk aan twee dingen die ik zelf ken. 1) Slik eens een tijdje vitamine D (kan geen kwaad, zie info op kampeerwijzer.com). 2) Astma? Luchtjes vallen mij namelijk ook extra op als ik (soms ongemerkt) last van mijn longen heb. Ik had het afgelopen weekend nog. Vrijdags gegeten in een restaurant met een houtkachel waar het rokerig rook. Zaterdag: lusteloos en onverklaarbaar moe maar geen ziekteverschijnselen. Zondag kwam de aap uit de mouw toen we gingen fietsen: kortademig, buiten adem - dus dat had de dag ervoor ook al gespeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vitamine D, daar ga ik mij eens in verdiepen. Dankjewel.

      Verwijderen
  3. ik merk een verbetering in mijn fietsconditie door terug te beginnen joggen.
    wekelijks een half uurtje.
    De eerste keer lopen met hartslagmeter deed me schrikken dat een simpel rondje voor een hoge hartslag zorgde en 2 dagen erna nog zere benen.
    Nu een paar maand later gaat het lopen vlotter en vooral minder zware benen tijdens het fietsen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry Birger, hardlopen/joggen is niets voor mij. Ik ben gewoon geen hardloper. Ik heb er echt een hartgrondige hekel aan. Toch bedankt.

      Verwijderen
  4. Als je veel kilometers en waarschijnlijk bijna elke dag fietst is het belangrijk om tijdens het fietsen uit te rusten. Dus niet te vaak intensief. Een hartslagmeter kan helpen (heb ik zelf niet), maar een rustige hartslag is wel aan te voelen. Ik fietste vroeger veel minder kilometers, maar wel met hoger gemiddelde. Nu ben ik een redelijke kilometervreter en ik merk dat ik vaak rustiger fiets. Overigens varieert mijn energieniveau vaak behoorlijk, maar in de Quest kan ik met een laag energieniveau nog heel relaxed fietsen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rustig fietsen met een laag energieniveau kan ik op de 209 wel, maar met de XS 'moet' er altijd hard gereden worden.

      Er zal gewoon een knop in mijn hoofd omgezet moeten worden denk ik.

      Dankjewel voor je bijdrage.

      Verwijderen
  5. Hoi Wim,
    da's heel vervelend, je boert achteruit en dat lijkt maar niet te stoppen...
    Omdat je zoveel fietst, met relatief weinig herstel-, c.q. rustdagen, lijkt overtraindheid een goede mogelijkheid. Googelen op 'overtraindheid' levert interessante info, vooral voor wielrenners. Het is niet iets waar je licht aan kunt tillen. Het kan jaren duren om ervan te herstellen!
    Inderdaad lijkt het niet raadzaam om met de XS elke dag te willen 'vlammen' en is het beter om die knop in een andere stand te zetten. Zoals Piet al schreef: uitrusten tijdens het fietsen :-)
    Omdat het roeifietsen zoveel grote spiergroepen tegelijk aan het werk zet, heb je voor een adequate conditietraining veel minder km's nodig dan met een gewone trapfiets. Dat zou betekenen dat je je 209-tochtjes flink kunt inkorten. Meer dan 30-40 km hoeven die niet te zijn!
    Last but nog least: raadpleeg een goede sportarts!

    Veel succes en een beetje geluk toegewenst bij je zoektocht naar de oplossing...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is duidelijk, ik moet gewoon gaan stoppen met dat 'vlammen en knallen' met de XS.

      Het vreemde is dat langere tochten met de Roeifiets geen probleem zijn. Dan heb ik het over afstanden tussen de 70 en de 100km. Tochten van 30km zijn voor mij korte tochten. 50km zie ik een beetje als een gewoon rondje.

      Verwijderen
  6. Misschien moet jen inderdaad eens (bij wijze van proef) een tijdje overschakelen naar mijn veelbesproken ;-) super efficiënte tempo van velomobielrijden (het POLFEN)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ga ik doen. Gewoon lekker tussen de 27 en de 33km/u toch?

      Verwijderen
  7. Bekijk maar eens wat Wim Hof te zeggen heeft over ademhaling,gr

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Wim, overtraindheid lijkt mij sterk. Zoveel kilometers rijdt jij nu ook weer niet. En kijk eens naar Pé, 14000 kilometer per jaar en geen centje pijn.

    Misschien komt het door de vallende blaadjes? ....

    Groeten, Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
  9. een weekje niet fietsen kan ook goed helpen. Ik heb nu bijna 2 weken niet gefietst en ik kijk al weer uit naar morgen, weer eens fietsen.

    BeantwoordenVerwijderen