donderdag 25 mei 2017

Een mooie Hemelvaart



Ik had vandaag een prachtige Hemelvaart. 
Ik zou echt iedereen zo'n mooie Hemelvaart wensen.
De volgende keer mogen er best mensen mee hoor.


 Ergens tussen Oene en Heerde.

 

Daarna was ik in Hoorn.




Via Vorchten reed ik door naar Veessen.
 



360 graden op de Wilpse Dijk
 





Ik ging pas later in de middag op pad, daarom was het was dus niet zo heel erg druk met fietsers.

Toch ben ik 3x van de weg 'afgetoeterd' en 2x uitgescholden. 
Niet door fietsers, maar uiteraard door automobilisten.
Ze vonden telkens weer dat ik hun weg versperde of op hun plek reed.

Tja, ik mag toch echt gewoon andere fietsers inhalen en als je mij dan tegelijkertijd ook wilt inhalen, terwijl er van de andere kant twee naast elkaar rijdende fietsers aankomen, dan wordt het mij te krap en neem ik iets meer plek in dan dat ik normaal gesproken zou doen. Met als enige doel uiteraard de veiligheid van alle fietsers om mij heen, inclusief die van mijzelf. Tja, en dan moet een zichzelf respecterende automobilist natuurlijk heel erg hard gaan toeteren. Vlak naast die irritante fietser.

Ik kwam ook nog een automobilist tegen op een heel smal weggetje, dat na een paar honderd meter verboden is voor auto's, die niet met zijn pas gewassen banden in de berm durfde te gaan rijden.
Uiteraard moet je dan gaan toeteren en heel hard door je raampje gaan schreeuwen tegen die fietser die in jouw ogen toch echt nog wel 10cm verder aan de kant had kunnen gaan.

Dan was er nog die automobilist die het blijkbaar normaal vond om een onoverzichtelijke bocht af te snijden, zodat hij flink op mijn weghelft terechtkwam en vervolgens vond dat ik maar aan de kant moest gaan. Wederom een flinke dreun op de claxon en een scheldpartij.

Moraal van dit verhaal: 
Tijdens de Hemelvaart zijn er blijkbaar mensen die serieus werk van zo'n naam willen maken.


 Ondanks of dankzij deze voorvallen heb ik ook nog heerlijk in het gras gelegen.
Nagenietend van mijn Hemelvaartstocht die gelukkig goed afliep.
 
Hieronder is mijn afdruk nog te zien, naast de ligfiets ;-)



Afstand: 81km


 


12 opmerkingen:

  1. Ik heb gisteren een tocht gemaakt, waarvan ca. 100 km door Duitsland. Hoofdzakelijk over 80 km wegen en op de rijbaan. Er is geen enkele keer getoeterd of geknipperd met de lichten en auto's halen in op ruime afstand. Volgens de gemiddelde Nederlander zou ik in dit ritje toch minstens 10x platgereden moeten zijn, omdat ze mijn niet zien. Overigens fiets ik liever op rustige wegen zonder al te veel auto's, maar ik zou niet weten hoe ik dat voor elkaar krijg met brouter.de in Duitsland.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook ik rij regelmatig (met de velomobiel) over Duitse wegen, voornamelijk in Münsterland. Buiten de bebouwde kom mogen auto's en motoren maximaal 100. Dus dan is fietsen leuk zolang het niet te druk is op die wegen. Om drukte te mijden houd ik rekening met de dag / het dagdeel waarop ik ga fietsen. Dan kan ik de eventuele fietspaden mijden en de teugels van mijn velomobiel laten vieren :-) In Duitsland (helaas nog niet alle deelstaten) heeft men ook fietsrouteplanners, zie www.radroutenplaner-deutschland.de

      @Wim: 81km met de roeifiets: petje af!

      Verwijderen
  2. @Piet: Toch niet met de 209 hoop ik?

    @Marc: Het even lekker liggen was ook niet voor niets :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Wim, dat is mij iets te ver voor de 209 en ook zou ik dan niet op de weg rijden.
      @Marc, bedankt voor de tip.

      Verwijderen
  3. Dat je niet door fietsers wordt uitgescholden komt waarschijnlijk alleen maar doordat je die naar hun gevoel niet in de weg rijdt, oftewel het snelheidsverschil is minder groot. Ik geloof niet dat automobilsten perse opgefokter zijn. ( stedelingen wel meer dan plattelanders, is een feit )

    Maar wees gerust, fietsers schelden ook....op vakantie met mijn 12 meter combinatie haal ik fietsers vaak gewoon met 70/80/90 km/u in als die perse op de 70/80/90 km/u autoweg moeten rijden. Met veilige zijdelinge afstandsmarge - ik wil echt geen mensen doden of verwonden - maar ze schrikken vaak toch waarschijnlijk vanwege de heftige ruk ( vacuum ) van de luchtverplaatsing. Of weten al wat er komt en schelden alvast als de auto langskomt. Ik zou daar zelf niet geen fietsen en zeker niet blijven fietsen dus veel begrip heb ik niet voor ze.

    Kijk je weleens Most Dangerous Road Truckers, Outback Truckers e.d. ? Die gaven toeristische fietsers als Paul van Roekel zelfs een pak slaag van schrik. Ik vond dat ook wel begrijpelijk : kom je met een 100 ton road train met inmense boomstammen een gevaarlijke bergweg af die ook nog onverhard is, verschijnen er verdomde fietsers - op een plek in de wereld waar je daar echt geen rekening mee houdt - in je bocht waardoor je bijna kantelt, van de weg afraakt en met je lading de berg af stort ! In zijn schoenen had ik ook klappen uitgedeeld !

    Maar soms ben ik dus de fietser. Maar ik zie wel in dat ik NIETS te zoeken heb op een 70/80/90 autoweg. Landwegen en fietspaden zijn mijn infrastructuur. En die zijn goed genoeg ( fietspaden buiten de bebouwde kom ) om iedere velomobielsnelheid op te rijden.

    Maar ja als je perse ongeveerde of bijna ongeveerde superstijve fietsen of velomobielen moet rijden die niet overweg kunnen met degelijk wegoppervlak...tja...dan kun je maar beter de 70/80/90 km/u ook halen.

    En tot slot Duitsers...die zijn echt even agressief en ongeduldig als een Nederlander. Een schommelende caravan voor ze is net een rode lap voor een stier :-)))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik geloof niet dat automobilsten perse opgefokter zijn. --> Ik weet wel zeker van wel. Ik word namelijk nooit uitgescholden of van de weg 'afgebeld' door andere fietsers.

      Met veilige zijdelinge afstandsmarge - --> >1.5m neem ik aan.

      Maar soms ben ik dus de fietser. Maar ik zie wel in dat ik NIETS te zoeken heb op een 70/80/90 autoweg. --> Ik zal wel moeten, want iets anders is er hier vaak niet.

      Landwegen en fietspaden zijn mijn infrastructuur. --> Als die er zijn, dan rijd ik daar ook.

      Maar ja als je perse ongeveerde of bijna ongeveerde superstijve fietsen of velomobielen moet rijden die niet overweg kunnen met degelijk wegoppervlak...tja...dan kun je maar beter de 70/80/90 km/u ook halen. --> Heb je het nou echt serieus over mijn ongeveerde superstijve carbon Roeifiets? Waar ik alleen bergaf dat soort snelheden mee kan bereiken. Waarom zou ik niet met 25 of 30km/u op wegen mogen rijden die voor mij bedoeld zijn?

      En tot slot Duitsers...die zijn echt even agressief en ongeduldig als een Nederlander. --> Ik beoordeel mensen niet op hun afkomst. Misschien heb jij wel heel veel Duits bloed door je 'Nederlandse' aderen stromen. DNA-onderzoek kan wat dat betreft heel verhelderend en voor sommigen onthutsend zijn ;-)

      Verwijderen
  4. Oh maar dat is voor mij niet onthutsend. Als er reincarnatie bestaat ben ik zonder meer vast ooit Duitser geweest : ik heb nooit Duits op school gehad maar versta en lees dat alsof het Nederlands is. Bovendien voel ik me erg thuis in Duitstalige landen.

    Het kan natuurlijk ook dat er idd familie uit Duitsland komt. Een klein deel van de wetenschap vermoed dat je informatie uit het leven van je (overgroot)ouders kun erven via DNA. Dat is ook een andere uitlegen van ploseling heel sterke dejavu gevoelens. Dan ben jij niet op die plaats of in die situatie geweest maar je voorouders. Andere wetenschappers denken weer dat het alleen een kleine kortsluiting in de werking van de hersenen is...

    Wie zal het zeggen :-)))



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie dat ik niet als reactie op jou gepost heb, maar mijn reactie van 15:19 is grotendeels als antwoord op jou bedoeld, Quezzzt ;)

      Verwijderen
  5. Dat thuisvoelen in Duitstalige landen heeft wellicht ook te maken met het feit dat heel wat dingen daar gewoon heel netjes gaan?

    Qua opgefoktheid Duitsers <> Nederlanders; ik weet niet hoe vaak jij in Duitsland komt met de fiets, Quezzzt, maar ik woon op een half uurtje fietsen van de grens. En mijn observatie is simpel; de aso's aan beide kanten van de rijksgrens hebben een gele kentekenplaat...

    Dat is niet alleen op de fietswegen, maar ook als je over de A-wegen de grens over gaat zie je de auto's met gele platen het vaakst bumperkleven, onnodig links rijden, etc.

    @Wim; automobilisten die toeteren bedoelen vast dat er iets mis is met je achterlicht ofzo. Daar kun je het beste midden op de weg even voor stoppen om ze te vragen wat er precies is. :+

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kwam tijdens mijn fietstocht op Hemelvaartsdag een enorme sliert oude trekkers tegen die met ~ 20 km/h over een 80 km/h N-weg reden. En ook al zie je auto's dan gevaarlijke inhaalpogingen doen, ze houden wel afstand en toeterden niet, hehe.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mogelijk hangt het samen met de Ramadan Wim. Ik kom nogal wat traag reagerende automobilisten tegen hier in de hoofdstad. Voedselgebrek kan natuurlijk ook tot irritatie leiden.
    Gisteren was het in de supermarkt propvol luid pratende mensen van een niet westerse achtergrond (zeg ik het zo goed?) die overbeladen winkelwagentjes naar de kassa duwden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt. Om te voelen wat mensen voelen die altijd honger hebben eten ze elke avond extra veel en extra duur.

      Of zoiets.., kan zijn dat er wat fout is gegaan bij de gegevensoverdracht.

      Verwijderen