zondag 11 december 2022

T50 Nieuwe Zitting + ander nieuws

-

CruzBike T50

De originele zitting van de CruzBike vind ik toch niet echt comfortabel.

Het ruggedeelte is bijna geheel vlak. Er zit slechts een hele lichte welving in.
Ik vind dat onvoldoende om het comfortabel te noemen.

Ook loopt het zitgedeelte niet mooi over in het ruggedeelte.
Er zit echt een scherpe hoek in. Nou maakt dat niet zo heel veel uit, omdat je betrekkelijk rechtop zit.

Het ruggedeelte zit echter ook nog eens met twee lullige boutjes vast aan het zitgedeelte.
Geen idee hoe lang dat heel blijft. Volgens mij is het van aluminium.

Ik had bij een andere CruzBike-rijder op FaceBook al gezien dat hij een andere stoel gemonteerd had.

Toen dacht ik: Dat kan ik ook.


Originele zitje

Alligt zitje met Ventisit-neksteuntje


Bij Alligt in Lemelerveld heb ik vrijdag een nieuw zitje gehaald.

Meer welving, meer liggend, breder, langer, een echt ligfietsstoeltje, met een ruggenwervel-geul, enz.

 

De rest van de foto's:











Het Alligt stoeltje met de Ventisit van het originele CruzBike zitje.

 
Zo is goed te zien hoe klein de originele CruzBike zitting eigenlijk is.


Om het Alligt stoeltje goed passend te krijgen was trouwens nog wel een flinke puzzel.

Het deel dat onder het zitgedeelte komt, waarmee de zitting aan het frame wordt bevestigd,
bestaat namelijk uit één geheel.

 
Aangezien het Alligt stoeltje meer welving heeft, moest ik bij 
2 van de 4 boutjes de ruimte opvullen met schuin gezaagde afstandhouders. 
Bij het ruggedeelte moest ik de 2 buizen die aan de achteras bevestigd zitten 6cm inkorten.
 
 
 
Ik ben toch niet de enige die vindt dat het originele CruzBike stoeltje op Bert lijkt?

 
De toch niet zo stevige verbinding tussen het rug- en het zitgedeelte.




MilanSL

Tijdens een flinke regenbui ontdekte ik laatst dat de langere deksel niet echt lekker waterdicht is.

Aan de linkerkant sluit de deksel mooi op de body, maar rechts zit een flinke kier. Uiteraard heb ik het elastiek waarmee de deksel wordt afgesloten iets strakker afgesteld. Dit hielp al behoorlijk goed.

Toch leek het mij slim om te zorgen dat het regenwater nog iets beter buiten de Milan blijft.

Oplossing:

 
Een tochtstrip van siliconen.
 
Totnutoe ben ik zeer tevreden.
De strip blijft zitten en het water blijft waar het hoort.
Namelijk buiten de MilanSL.

 

Schouderbeschermers

Ik las laatst een bericht over een vm-rijder die een paar flinke strepen in zijn schouders had staan na een botsing. Je klapt dan voorover en daardoor word je flink afgeremd door de scherpe rand van de body.

Onder het mom van: Baadt het niet dan schaadt het niet.

Een stukje isolatie met velcro bevestigd.

Getest door even hard te remmen.

Ik denk dat het gaat helpen.

Ik hoop dat ik het niet ga ontdekken.


Bel

De MilanSL wordt helaas zonder bel afgeleverd.

Ook dat heb ik opgelost.

Zit aan de onderkant van het deksel.



Dat was het weer.

Tot de volgende keer maar weer.



10 opmerkingen:

  1. Ja, door de wenkbrauwen van Bert :)

    Mooie doordachte oplossingen.

    Groet,
    Hoekie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hopelijk zit het stoeltje goed, het ziet er in elk geval prima uit! Verder ben ik het met Hoekie eens, mooie en doordachte oplossingen voor je andere problemen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zonder matje zit het eigenlijk het beste. Dan is de zitting iets dieper en dat vind ik wel prettig. Met matje is vooral iets warmer nu.

      Verwijderen
  3. Het zijn niet de lichtste stoeltjes die van Alligt maar de vorm is uiterst comfortabel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook een Nazca Zitje Sport liggen, maar die is zwaarder dan deze van Alligt.

      Verwijderen
  4. Dag Wim
    Het blijf toch de lelijkste ligfiets onder de de ligfietsen.Hier wil toch niet op gezien worden.Je staat echt voor aap met deze fiets wat een slechte keuze ik snapt er niks van van deze keuze,je hebt anders 2 prachtige fietsen de Thys209 en de sl.
    Groet Wim S.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is bijzonder Wim S. Eerst heette je Piet. In je vorige bijdrage bedoel ik. Toen vond je trouwens de 209 en de Milan ook lelijk. Nu niet. Wat is er gebeurd? Oh ja, de Fujin vond je ook mooi. Dan staat de teller nu op 3 mooi en 1 lelijk. Vanwaar deze obsessie voor 'mooi of lelijk'? Wat zegt dit over jou?

      Dan gaan we naar bovenstaand bericht. Er zitten nogal wat opmerkelijke fouten in. Wat zegt dit over jou?
      "Hier wil toch....." Ik mis hier het woordje 'je'.
      Je typt geen spatie na een punt en je begint een nieuwe zin niet met een hoofdletter. Tja, meestal zegt dit iets over de leeftijd van de schrijver. Ook vergat je een punt achter 'fiets' en 'keuze'.
      Daarna schrijf je: "ik snapt er niks van van deze keuze." Oei, na de ik-vorm komt alleen de stam van het werkwoord. De kans is dus groot dat je uit het westen des lands komt. En 2x 'van'. Dit zegt misschien iets over de snelheid van typen, maar kan ook iets zeggen over de concentratie.
      Dan valt op dat je Thys wel met een hoofdletter schrijft. Bijzonder.
      Maar daarna vergeet je SL met hoofdletters te schrijven. Wederom bijzonder.

      En vanwaar de keuze voor de naam Wim S? De echte Wim S schrijft namelijk niet zulke spelfouten. Ook werd en wordt de echte Wim S door mij enorm gewaardeerd vanwege zijn bijdage aan de ligfietswereld.


      Het blijft bijzonder. Dit soort anonieme bijdragen bedoel ik.
      Nou is de toon niet werkelijk onvriendelijk. Ik laat het bericht dus staan.

      Verwijderen
  5. Wim hoe goed is je bel te horen? Maar leuk dat je ons je ideeën/verbeteringen toont.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die bel is echt supergoed te horen. Heeft een zeer doordringend geluid. Echt zo'n Japanse klankschaal, maar dan in het klein.

      Verwijderen